Erasmus Days 2023

Mellan den 9-14 oktober uppmärksammas ErasmusDays över hela Europa och Ystad Gymnasium var såklart med!

Under onsdagen den 11/10 fanns våra fd elever Olivia och Amanda tillsammans med vår lärare Tina i glasgången, vid matsalen, för att berätta om Erasmus+ för våra elever. Vi hoppas att flera av våra elever blev inspirerade att åka iväg på utbyte!

Olivia, Amanda och läraren Tina var med på ett utbyte genom Vård- och omsorgsprogrammet, där de åkte till Madeira i mars 2023. Eleverna gjorde utlandspraktik på grundskolan Horácio Bento de Gouveia, där Olivia gjorde praktik som lärarassistent till engelsklärare och Amanda var både i den ordinarie skolan och med elever med särskilda behov. Läs mer om utbytet till Madeira här – APL på Madiera » Ystad Gymnasium

Olivia och Amanda tog studenten i juni 2023 och vi tackar dem för att de ställde upp på sin lediga dag! Båda två jobbar inom hemtjänsten och Olivia pluggar matte för att kunna läsa vidare till sjuksköterska.

Vad är Erasmus+?

På Ystad Gymnasium erbjuder vi, genom Erasmus+, möjligheten till våra elever att få upptäcka Europa! Vi gör t.ex. utbyte mellan länder, där våra elever åker på utlandspraktik till ett europeiskt land och elever från samma land kommer sedan till oss. Vår personal ges möjligheten att jobbskugga kollegor i andra länder för att inspireras om nya eller andra sätt att jobba på.

Postad i ,