Rösta i EU-skovalet 14/5

Den 14/5 arrangeras EU-skolvalet på Ystad Gymnasium, där alla våra elever ges möjlighet att rösta.

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) gör det möjligt för skolor att ordna ett skolval i syfte att låta elever rösta. Skolvalet fungerar på samma sätt som ett riksdagsval. Alla elever på Ystad Gymnasium har rösträtt, oavsett ålder eller medborgarskap. Ingen är tvingad att rösta, men alla elever ges möjligheten. Eleven väljer själv om hen vill rösta eller ej.

Informationsdag 8 maj

I glasgången på Österport finns representanter för riksdagspartiernas ungdomsförbund tillgängliga under dagen för att prata politik med våra elever och personal. Dessutom kommer elevgrupper och Europa Direkt att ha informationsbord. Politikerna och andra deltagare finns på plats kl 10:00-14:00 ca.

EU-skolval 14 maj

Röstningen kommer att ske i idrottssalen på Österport utifrån ett schema, då vi har ca 1700 elever. För att rösta måste eleven identifiera sig med någon form av ID-handling.