Elever ställer ut på Ystads konstmuseum

Eleverna tolkar Gränstrakt i sin egen utställning “DET är verkligheten…”

Elever från olika program är med och skapar utställningen, så som Naturvetenskapsprogrammet, Naturbruksprogrammet, Estetiska programmet, Försäljnings- och serviceprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Alla elever har gemensamt att de har valt att läsa det individuella valet Bild & form.

Eleverna ska göra sin tolkning av en redan existerande utställning på Ystads konstmuseum som heter GRÄNSTRAKT. Fokus för utställningen Gränstrakt står Malmö Konstmuseums och Ystads konstmuseums samlingar av skånska landskaps- och landsbygdsmålningar från perioden 1850–1950. I utställningen Gränstrakt möter det skånska landskapsmåleriet samtida och äldre verk som diskuterar komplexa relationer mellan konstnärliga visioner, plats och identitet.

“Hur förhåller sig människan till sin plats på jorden? Synen på naturen och landskapet? En av tankarna med utställningen GRÄNSTRAKT är att visa på att var du än är född och var du än bor så är du påverkad av ditt landskap och du själv påverkar det”.

Allt är möjligt – illustrera i datorn, dreja i lera eller interaktiv design?

Vad inspireras våra elever av? Allt är möjligt! Det är fritt att jobba med egna tekniker, metoder och material. Att skapa något av gammalt material kan lura ögat att tro att konstverket är gammalt men egentligen kan det vara samtida…  Hur tolkar du förhållandet av identitet med platser och visioner?

Titta på miljöerna runt omkring er på Ystad/Österlen. Vilka former finns i landskapet? Hur mixas färgerna med varandra? Hur rör sig träden? Hitta koncentrat av landskapet.

Frågor att tänka över inför utställningen är t.ex. den rumsliga gestaltningen. Hur kommer våra konstverk fram på bästa sätt? Vad behöver vi för ljus? Hur placerar vi konstverken så att ingen hamnar i skugga av den andra?

Eleverna hintar redan nu om att de kommer vilja illustrera i datorn, dreja keramik, slöjda med horn från djur, skapa av naturliga material, använda målarfärg och bygga interaktivt så att besökare kan delta. Det här blir spännande!

Vernissage den 8 juni 2024

Lördagen den 8 juni blir det vernissage klockan 12.00-16.00 och sedan är utställningen öppen hela sommaren 2024. Håll koll på Ystads konstmuseums hemsida för slutdatum.

Gränstrakt

De äldre verken som plockas fram till Gränstrakt från Ystads konstmuseum är målade av

Svante Berg 1885-1946
Tora Vega Holmström 1880-1967
Johan Johansson 1879-1951
Emil Olsson 1890-1964
Gerhard Wihlborg 1897-1982

Konstnärerna är utvalda för att de alla kallade sig för skånska modernister och var verksamma i Skåne under en tid när synen på landskapet ändrade sig mycket. De har skildrat naturen och livet runt Ystad och Österlen i flera av sina verk.

Under modernismen förändras synen på landskapet på många vis. Konstnärerna ville måla mer modernt och frångick ett äldre romantiskt sätt att skildra naturen. De ville ifrågasätta och röra up känslor. Istället för att måla så realistiskt de kunde så fortsatte de med impressionisternas metoder där rena klara färger och penseldragen var viktigast. De förenklade bilden, de målade känslorna inom sig i  förhållande till tiden och världen.

Det hände mycket under dessa konstnärers liv. Industrier och städer växte, första världskriget pågick 1914-1918, andra världskriget 1939-1945. Många människor flyttade från landsbygden och tog arbete på fabrikerna inne i städerna. 1938 lagstadgades två veckors semester och blev rättighet för alla i Sverige. Kameran utvecklades. Allt påverkade hur konstnärerna framställde landskapet i sina bilder.