Nu kan tjejer söka NIU handboll på Ystad Gymnasium

Nu är det klart! Vi har fått beslut från Skolverket att Ystad Gymnasium till skolstarten år 2023 får öppna upp för fem platser för flickor inom Nationell Idrottsutbildning.
Vi bedriver sedan ett antal år tillbaka redan Nationell idrottsutbildning inom handboll för killar och har sett behovet även för tjejer. Nu äntligen kan vi göra detta möjligt! Att våra kvinnliga elever som vill plugga gymnasiet hos oss kan göra det, samtidigt som de kan elitsatsa på handboll!
NIU-utbildningen på Ystad Gymnasium bedrivs i samarbete med Svenska handbollsförbundet.
“En fantastisk möjlighet för alla tjejer att få en elitutbildning inom handboll i Ystad”, säger rektor Lena Schmidt.
Vad är Nationell Idrottsutbildning?
Specialidrott är ett ämne som endast får läsas på skolor som fått NIU godkänt av Skolverket och respektive specialidrottsförbund. Kursplanerna följer bestämmelser från Svenska Handbollsförbundet. I undervisningen ingår ett internationellt utbyte.

Lena Schmidt, rektor
lena.schmidt@ystad.se, 0709 23 07 04