Ystad Gymnasium uppmärksammar den internationella tobaksfria dagen

Den 31 maj var det den internationella tobaksfria dagen, men eftersom det var Kristi himmelsfärdshelgen väljer vi att uppmärksamma den tobaksfria dagen idag istället. Under sex veckor har personal samlat in fimpar och cigarettpaket från skolans område för att visa eleverna hur mycket cigaretter som förbrukas, men också för att visa på nedskräpningen som blir. Enligt lag är det förbjudet att röka på skolans område och vi arbetar aktivt med att efterfölja det.

Skolans elevstödjare och skolsköterskor står under delar av dagen i glasgången för att informera eleverna om riskerna med tobak. Arbetet handlar även om att skydda de elever som inte röker mot passiv rökning. Skolområdet ska vara en plats där eleverna inte behöver utsättas för detta.

Eleverna som passerar glasgången kan välja att svara på ett antal frågor kring rökning och gissa på hur mycket cigaretterna som plockats upp väger. Vinnaren vinner en biobiljett. På plats finns det även möjlighet för både elever och lärare att komma in med förslag på hur skolan kan arbeta för att motverka rökning.

Har du inte vägarna förbi glasgången idag går det även bra att maila in dina förslag till info@ystadgymnasium.se