Matrundan 2018

Våra elever i åk 2 på Restaurang och livsmedel kommer att tävla i Matrundan Österlen fredagen den 11 maj 2018, som arrangeras på Österlenkryddor i år. En jury kommer att bedöma elevernas arbete, bestående av Titti Qvarnström, Peter (tidigare kökschefen på Ystad Saltsjöbad) och en representant för Skåneländska Gastronomiska Akademin.

Eleverna ska tävla mot varandra i två grupper där de ska göra följande meny i smakprover, som ska serveras på plats och bedömas.

• En rubb som passar till fläskkött men som även kan användas som rubb till andra köttslag eller vegetariskt.
  • En kryddblandning till sås
  • En dryck som har te som bas där den  ska kryddas/ smaksättas och avnjutas kall

Att delta i Matrundan är en del i kursen Mat och dryck i kombination. Produktutveckling och sensorik är syfte och mål.