Gymnasieingenjörerna utvecklar lösning för BLS Industries

Artikel i Ystads Allehanda 2018-12-20, skriven och fotograferad av Carl Johan Engvall.

Eleverna på det fjärde teknikåret på Ystad Gymnasium fick på onsdagen visa upp hur de vill få bort ett monotont arbetsmoment på BLS Industries i Ystad.

De fem eleverna på det fjärde teknikåret har under höstterminen arbetat med ett projekt i samarbete med ett av utbildningens tio samarbetsföretag. På onsdagen var det dags för avstämning med representanter från företaget.

– Vi tog in en ny produkt i huset och vi har sett att hanteringen av den är väldigt monoton. Eleverna har fått titta på hur de kan hitta en automatiserad lösning, säger produktionsteknikern Fredrik Persson.

Eleverna delade upp rollerna mellan sig och har arbetat på olika sätt med projektet. Jakob Nilsson har varit produktionstekniker, Tobias Rasmusson automationssimulerare, Anton Mårtensson automationsmekaniker, Eléne Hultqvist konstruktör.

– Alla har hjälpt till att spåna idéer och så har vi jobbat på olika sätt. Nu ska vi höra vad BLS tycker om projektet, säger projektledaren Alexander Brink.

Uppgiften har varit att fästa en slangklämma på en skruvkoppling. En uppgift som de stolt löser med hjälp av sin egenkonstruerade maskin i klassrummet.

Teknikelevernas maskin som fäster slangklämman på skruvkopplingen.

– Det ser lovande ut, säger Fredrik Persson efter en första förevisning.

För företagets del innebär samarbetet med skolan att de kan knyta kontakter med potentiella arbetstagare. De får också konkret hjälp att lösa uppgifter i produktionen. För skolans del får man verklighetsbaserade uppgifter och ovärderliga kontakter i näringslivet.

– Det här är en win win-situation, säger Eleonore Nilsson Odén på Ystad gymnasium.

Ystad gymnasium utbildar för tillfället sin fjärde kull med elever som går det fjärde teknikåret. Efter utbildningen kan de titulera sig gymnasieingenjörer.

Utbildningen har nyligen fått klartecken från Skolverket om en fortsättning. Medel har beviljats fram till 2023.

Jakob Nilsson, Tobias Rasmusson, Anton Mårtensson, Eléne Hultqvist och Alexander Brink.