Vi har fortfarande några platser kvar!

Går du och funderar på om du verkligen valde rätt inför hösten? Än finns det platser kvar på några av våra program.

1. Hotell- och turismprogrammet

Är du intresserad av hotellbranschen och vill inrikta dig mot yrken inom service, event, reception och konferens? Då ska du välja Hotell- och turismprogrammet.

Programmets inriktning:

• Hotell och konferens

Ystad Gymnasium har lång erfarenhet av yrkesutbildning. Vi har behöriga lärare med mångårig branschvana. Vi erbjuder alltid kurser som ger dig grundläggande behörighet. Det ger dig stora möjligheter att studera vidare på högskola, universitet eller yrkeshögskola.

Utbildningen erbjuds som lärlingsprogram. Vilket innebär att minst halva utbildningstiden är arbetsplatsförlagd.

2. Fordons- och transportprogrammet

Gillar du fordon och motorer? Vill du få mer kunskaper om att serva och reparera fordon? Då är Fordons- och transportprogrammet rätt program för dig.

Programmet erbjuder tre inriktningar:

•  Personbil
  •  Lastbil och mobila maskiner
  •  Karosseri och lackering

Ystad Gymnasium har lång erfarenhet av att erbjuda yrkesutbildningen Fordons- och transportprogrammet. Vi har behöriga och legitimerade yrkeslärare och vi erbjuder alltid kurser som ger dig grundläggande behörighet. Det ger dig stora möjligheter att studera vidare på högskola, universitet eller yrkeshögskola.

Du har möjlighet att få körkortsstipendium. Om du klarar första halvan av utbildningen på ett bra sätt kan du ansöka om att bli Q-elev (Q=kvalitet). Det ger dig många förmåner i din fortsatta utbildning på FT. Vi har nära samarbete med branschen och utsikterna är goda att få arbete direkt efter utbildningen.

5. Estetiska programmet – Estetik och media

Media är oändligt. Och ändå växer våra digitala medier för varje dag – ja, för varje minut. Estetik och media varvar teori med praktiska uppgifter och är din kompletta ingång till att arbeta med media i framtiden.

Du blir behörig till högskola och under tiden får du ägna dig åt det senaste inom medieteknik och lära dig hur man arbetar praktiskt med estetik och media.

Du kan välja till kurser för att lära dig hur man producerar för tv och film, ända från idé till färdig produkt. Om du är nyfiken på hur man använder ljud i t.ex. dataspel, ljudböcker eller andra interaktiva medier kan du välja till en kurs i ljudproduktion. Här väntar en hel del spännande valmöjligheter för dig!

6. Estetiska programmet – Musik

På musikinriktningen får du möjlighet att utveckla och fördjupa dina kunskaper på ditt instrument, både i form av enskild undervisning och spel i grupp. Körsång och musikteori ingår också som viktiga delar i din utbildning. Du får också träna på att öva upp din kreativitet, nyfikenhet och kommunikation samt din förmåga att samspela och skapa egen musik. Lärarna på programmet är dessutom verksamma i musikbranschen och det händer ibland att du får undervisning av kända artister. Från och med hösten 2017 har du som elev på estetiska programmet möjligheten att använda datorn som ditt instrumentval, en helt unik möjlighet för er som är intresserade av detta!

Du får många tillfällen att uppträda inför publik, både i större och mindre sammanhang, redan från första terminen. Åk 3 och Åk 2 gör varje år en egen turné. Examenskonserten görs på Ystad Teater.

Önskar du ändra din ansökan gör du det som vanligt via antagningswebben.