Språkdagen

Varje år den 26 september firas Språkdagen, European Day of Languages! Syftet är att lyfta fram språk och språkinlärning som någonting viktigt, intressant och roligt.

Invigning av “Språkrummet”

Bredvid biblioteket invigdes “Språkrummet”, ett rum för att kunna slå sig ner i lugn och ro för att fördjupa sig i flera i olika språk.

Introduktionsprogrammen firade stort

Alla elever på område 4 var indelade i grupper som fick uppleva språk på olika sätt. Det fanns fyra “språkstationer”. En station handlade om att uttrycka sin känslor med mosaik. Eleverna fick göra mosaikplattor utifrån deras känslor. En station handlade om teckenspråket där eleverna aktivt fick lära sig färger, alfabetet, veckodagarna, månaderna m.m. Den tredje stationen handlade hur olika ord kan stavas eller uttalas på samma sätt på olika språk, men betyder olika. Sist men inte minst så var det invigning på bibliotekets språkrum där eleverna blev introducerade till olika böcker på olika språk.

Skolmaten

I skolrestaurangen uppmärksammades Språkdagen för hela veckan, så varje dag fanns det en ny rätt från ett nytt land att prova.

Tävling om en språkresa

Våra elever kunde tävla om en språkresa utomlands genom att besvara frågor i ett quiz vars frågor fanns uppsatta överallt på skolan. Tävlingen var en del av Europeiska språkdagen.

Större möjligheter i framtiden med flera språkkunskaper sprakdagen 2016

Maria Sjöström Gisslén (i mitten) arbetar på Europeiska kommissionen som översättare, hon lyfte fördelarna med att kunna (flera) språk och hur lätt och givande det är att bo och studera eller arbeta i ett annat land. Hon lyfte även språk och kommunikation ur ett generellt perspektiv, och uppmuntrade till möten på en bredare front.

Jonas Modin (till höger) arbetar som programledare på UR. Jonas berättade öppet och varmt om sitt utbytesår till Frankrike, hur det förändrade honom totalt och att han utvecklades till en starkare person under sin tid i Frankrike. Att lära sig stå på egna ben och dessutom lära sig ett nytt språk samtidigt verkar vara riktigt roligt!

Emma Svärd (till vänster) arbetar som Verksamhetsledare/EU informatör och har arrangerat dagen.