Samhällselever deltar i EYP

23/11SA

Efter två dagars intensivt arbete i utskotten har nu dagen kommit för att hålla debatt i Generalförsamlingen i European Youth Parliament. I åtta utskott har det formulerats resolutioner, dvs förslag, för att förändra eller förbättra identifierade problem i EU. Förslag kring hur vi ska förbättra vapenlagarna, hur vi ska motverka psykisk ohälsa och hur samarbetet mellan EU och Ryssland har debatterats och röstats om.

20/11

Årets regionala session av EYP (European youth parliament ) hålls i år på Spyken i Lund. Våra representanter från Österport är Gaia, SA14C, Ellen, SA15A, Ida SA15A och Celia, SA14C.
Helgen kommer att fyllas med sociala evenemang men främst kommer eleverna i sina olika arbetsgrupper att fördjupa sig i specifika aktuella frågor som hur vi ska hantera flyktingfrågan i EU, hur vi ska arbeta med terroristbekämpning och hur vi ska uppnå jämställdhetsmålen.

Här i Lund är nu delegaterna samlade i Spykens aula och lyssnar på Alejandro Fuentes, från Raoul Wallenberg Institute, som inleder sessionen med att betona hur de mänskliga rättigheterna, empati och medmänsklighet måste stå i fokus i denna tid av oroligheter.

Delegaterna kommer sedan att arbeta i sina utskott och på söndag hålls The General Assembly, då alla resolutioner ska debatteras.

[button color=”slate_grey” link=”http://www.eup.se” size=”default” icon_before=”globe” target=”_self” block=”false”]EYP[/button]

[button color=”orange” link=”/samhallsvetenskapsprogrammet/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Samhällsprogrammet[/button]