Ystads elever designar kvarteret Urmakaren

Riksbyggen har bjudit in eleverna på Källans skola och Ystad Gymnasium för att hjälpa till med designidéer för kvarteret Urmakaren där cirka 500 nya bostäder ska byggas under en tioårsperiod.

Riksbyggens projektledare Eva Hansson vill höra från Ystadborna hur deras vision av bygget ska se ut och har nu inkluderat röster från barn och unga. På fredagen fick eleverna visa upp sina arbeten.

– “Barn och ungas röster är viktiga. Det är förhoppningsvis de som ska flytta in i kvarteret i framtiden. Barn från Källans skola och elever från Hotell-och turismprogrammet på Ystad Gymnasium har nu fått skapa modeller på hur kvarteret kan se ut, säger Eva Hansson projektledare på Riksbyggen.

Hur lockar vi “icke Ystadbor” att flytta hit?

Eleverna på Hotell-och turismprogrammet på Ystad Gymnasium har arbetat med ett projekt om hur man ska få en ”icke Ystadbo” att vilja flytta till kvarteret Urmakaren. Eleverna har byggt upp ett kreativt collage med bilder och beskrivningar för vad de vill se i det nya kvarteret.

– Det handlar om att locka människor och ha något som sticker ut och gör kvarteret unikt. Jag är mycket nöjd med matställena som vi har lagt fram på förslag. Det är även roligt att man har fått lära sig mycket om Ystad under arbetets gång. Det är många i klassen som inte bor i Ystad, säger Meja Heide, elev på Hotell och turism.

Läs hela artiklen på Ystads Allehanda, publicerad 11 feb 2023.