Grattis Park på Ystad Gymnasium!

Elevernas och pedagogernas fina jobb har gett resultat!

Park på Ystad Gymnasium blev i dagarna certifierat som hållbar skola av Grön Flagg! Under året har vi jobbat hårt och målinriktat med hållbar utveckling inom de tre utvecklingsområdena ”Livsstil & Hälsa”, ”Konsumtion” och ”Kretslopp”. Målet har hela tiden varit att göra eleverna medvetna om sin egen påverkan. Socialt, ekonomiskt och ekologiskt.

Kommunens mål är att alla Ystads kommuns skolor ska vara certifierade i Grön flagg 2020 och här visar Ystad Gymnasium Park, med Bygg- och anläggningsprogrammet i spetsen, att vi inte behöver vänta. Att vara en hållbar skola handlar om att visa miljöhänsyn, socialt engagemang samt spara på sina egna resurser och minska den negativa miljöpåverkan.

– “Ett självklart val för alla”, säger Mattias Jeppsson lärare på Byggprogrammet som bl.a. jobbar med den hållbara utvecklingen.

Motivering från Stiftelsen Håll Sverige Rent gron flagg cirkel

Er första Grön Flagg-rapport är godkänd. Det har varit roligt att läsa er rapport och se hur ni har integrerat hållbar utveckling i er verksamhet! Hälsomorgon och träning, energi och återvinning alla viktiga utvecklingsområden, som ni verkar har arbetat med på ett föredömligt sätt. Vad kul att ni tillverkade så många fågelholkar som gavs till skolor! Ni har jättefina bilder som visar er verksamhet väl. Det verkar som om ni har ett givande Grön Flagg-arbete både för elever och vuxna!

Lycka till på era framtida äventyr med Grön Flagg!

Med vänlig hälsning,
Stiftelsen Håll Sverige Rent

[button color=”success” link=”http://www.hsr.se/det-har-gor-vi/skola-forskola/hall-sverige-rents-gron-flagg” size=”default” icon_before=”recycle” target=”_self” block=”false”]Grön Flagg[/button]