Nyfikenheten förde henne till Ystad

En stor dos nyfikenhet på ”drömlandet” i norr förde Anita Micheli till Sverige. För att få en egen syn och ett eget perspektiv på hur Sverige egentligen ser ut och fungerar så bestämde sig Anita för att skapa sig en egen uppfattning som utbytesstudent. Med åtta månader i bagaget så har hon både lärt sig näst intill flytande svenska och fått uppleva ett riktigt svenskt födelsedagsfirande. Både med ”Vi gratulerar” och prinsesstårta. När de vanligtvis tysta svenskarna stämde upp i födelsedagssång så lät det som ett gäng vikingar berättar Anita. Då hon inte förväntade sig att bli uppvaktad blev hon väldigt positivt överraskad.

Anita som själv kommer ifrån en mindre stad på Sardinien valde medvetet Ystad. Hon kände i samband med sitt val att hon kunde ha valt en storstad som Malmö att plugga i men då hade hon lätt kunnat känna att det hade blivit för mycket och hon hade inte kunnat identifiera sig med storstadspulsen. Hon gillar småstadskonceptet där alla känner alla och man värnar om varandra. Samtidigt som Ystad erbjuder närheten till både Malmö och Köpenhamn, om man skulle bli sugen på det.

Anitas syn på svenskar är att dom utgör två olika personligheter. Dom som föredrar att vara hemma och tar allt i ett lugnt tempo samt dom som föredrar att se sig om i världen och uppleva saker i ett högre tempo. Hon anser sig själv tillhöra den senare skaran utav människor men tillägger att det varit intressant att både lära känna samt att få insikt i båda personligheternas olika sätt att leva här i Sverige.

Den italienska skolan är mer strikt än den svenska berättar Anita. I Italien har man bland annat betygsättning efter sitt uppförande under lektionstid. Man värdesätter också högre att man följer den tidsplan som är satt i samband med tex gruppuppgifter. Man blir hellre klar i förtid än att behöva stressa dagen innan. Anita berättar också att man inte deltar på samma sätt i skolan i Italien som man gör i Sverige. I Italien lyssnar och antecknar man i första hand. I andra hand så ställer man frågor till läraren. Hon förvånas över hur mycket mer involverad i lektionen man är som svensk elev och att man får möjlighet att ställa frågor under tiden som läraren pratar. Detta är ett helt nytt sätt för Anita, något som hon i början var reserverad kring. Men som hon idag har anpassat sig till.

Att ha spenderat tid i Sverige ger en god grund för Anita att eventuellt återvända i samband med att hon gör sina val kring universitetsstudier. Tanken är att studera historia, filosofi eller juridik. Samtliga ämnen är något Anita har stort intresse utav. Att kunna språket och ha lärt sig om hur både Sverige och svenskar fungerar är endast fördelaktigt vid hennes eventuella fortsatta studier här i Sverige.