Teknikelever designade för Purus

Eleverna från teknikprogrammet, TE15, har under våren fått uppdraget att produktutveckla och designa golvbrunnar som presenterats för fyra anställda konstruktörer på Purus AB. Elevernas golvbrunnar ställs ut i Purus showroom i Ystad.

“Purus är en av Skandinaviens ledande tillverkare av produkter för badrum och kök vars huvudsakliga produktsegment är golvbrunnar, golvrännor, inomhusavlopp, rostfri inredning och rostfri sanitet. Purus ingår i BLS Industries, en framstående koncern inom VVS-branschen där all tillverkning sker i egen regi i Sverige”.

Presentation för konstruktörer

Eleverna fick var och en presentera sina produkter, formgivning, konstruktion, material och hållfasthet på 300 kg. Konstruktörerna från Purus AB hade seriösa diskussioner med våra elever om deras prototyper och hade även kravställningar på deras konstruktioner och formgivning. Nyttig feedback för att kunna fortsätta utveckla produkten.

Skulle kunna passa in i sortimentet

En modell skapad av Elias Gunnarsson lyftes fram som en produkt som skulle kunna passas Purus sortiment av golvbrunnar utmärkt. De lyfta fram att produkten hade just rätt kombination av konstruktion och design. Att den ligger i tiden.

För att kunna gå vidare med utveckling av produkter måste flera olika test göras, så som ett flödestest där de undersöker om golvbrunnen klarar ett vattenflöde på 0,8 liter/sek. Ytterligare krav är också att en kula på en diameter på 8 mm inte får kunna trilla ner i ett hål p.g.a barnsäkerhet. Det finns alltså flera parametrar att tänka på innan en produkt kan gå ut till försäljning.

Produktutveckling är så mycket mer

Dessutom betonade konstruktörerna på Purus att produktutveckling handlar dels om funktion, det vill säga bra konstruktion så att den verkligen fungerar, och dels om design för att produkterna ska vara moderna, nytänkande och ligga rätt i tiden för att kunna sälja. Det är så teknikföretag måste tänka idag.

Diskussioner sker mellan lärare på teknikprogrammet och företaget Purus om ett eventuellt samarbete inför nästa år med en tydligare kravspecifikation för eleverna att följa i produktutvecklings- och designprocessen.