Vi satsar på att göra Special Olympics-klassikern 2018

Elever som läser på gymnasiesärskolan satsar på att göra en klassiker!

En grupp på sju elever från nationella programmet, som valt idrott som individuellt val, och hela klassen på individuella programmet har anmält sig till Special Olympics klassikern. Just nu ligger Ystads kommun först i simning.

Vad är klassikern?

Special Olympics-klassikern är en hälsoaktivitet för barn och vuxna med utvecklingsstörning i särskolan, gruppboenden eller idrottsföreningar. Det är enkla och lustfyllda aktiviteter som i grunden handlar om att deltagarna tillsammans, var och en utifrån sina förutsättningar, på hemmaplan ska avverka de sträckor som ingår i de stora och traditionella motionsloppen inom En Svensk Klassiker.

En Svensk Klassiker består av Engelbrektsloppet, Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och TCS Lidingöloppet.

Special Olympics-klassikern är uppdelad i fyra olika tävlingsmoment. Till varje moment finns olika alternativ för att klara av det, till exempel flyta i en minut blir samma som att simma 200 m eller att gå stavgång är samma som att åka skidor. Till varje tävlingsmoment följer också en kostuppgift.

• Skidor (90 km)
  • Cykel (300 km)
  • Simning (3 km)
  • Löpning (30 km).

Stolta och glada elever

När vi anmälde Ystad Gymnasium fick alla elever var sitt armband som visar att de håller på att göra en klassiker.

– “Jag frågade eleverna på nationella programmet om det fanns någon som hade frågat om deras armband, och det var där. Eleverna hade då berättat att de gjorde en klassiker på Idrotten och jag såg en glimt av stolthet”, berättar läraren Petra Mattisson.

Petra registrerar på hemsidan till Special Olympics-klassikern varje gång eleverna gjort en liten sträcka, detta räknas ihop. Successivt når vi något av målen och till slut alla mål. Då har vi gjort en klassiker!

Efter varje tävlingsmoment får vi ett diplom samt ett speciellt diplom när vi är klara med hela Special Olympics-klassikern. Alla som gör klassikern är med i utlottning av priser och överraskningar.

Tävlingsmomenten redovisas senast den 11 maj 2018. Då har vi klarat av Special Olympics-klassikern 2018!

specialolympicsklassikern2018

specialolympicsklassikern