Introduktionsprogrammet för nyanlända fortsätter att växa.

Det är rast och ett gäng killar spelar fotbollspel i uppehållsrummet. Hossein Azimi, 17 år slår sig ner och gör en teckning av havet och en soluppgång.

– Jag trivs i skolan. Det är bra här. Jag vill lära mig svenska ordentligt och hoppas att bli frisör eller mekaniker, säger han.

Uppehållsrummet fylls successivt på. Killarna är i majoritet. Omkring 80 procent av de snart 210 eleverna är pojkar. Fatima Farah och Sara Hadush, båda 16 år är de enda flickorna i uppehållsrummet. Även de trivs i skolan.

– Jag vill bli läkare, berättar Sara Hadush som är från Eritrea och som ensam rest till Sverige. Hennes familj är kvar i ett flyktingläger i Sudan.

På Introduktionsprogrammet ägnar man mycket tid åt att skapa en god stämning. Arbetet med värdegrunden, ordningsregler och bemötande får mycket utrymme.

– Visst hörs och märks en så stor och brokig elevgrupp som denna. Men stämningen är mycket god och vi har få kontroverser, säger Josephine Müllern.

Förra hösten drog introduktionsprogrammet igång med omkring 50 elever. Under läsåret kom nya elever till och i våras fanns omkring 150. Trots att flyktingströmmen stannat av fortsätter skolan för nyanlända gymnasieelever att växa och nästa vecka när programmet får tio nya elever har man totalt 210 elever.

Text: Cecilia Billgren, Ystads Allehanda