Fjärde teknikåret beviljat statsbidrag till år 2023

Det fjärde teknikåret vid Ystad Gymnasium utbildar just nu sin fjärde kull med gymnasieingenjörer. Skolan samverkar med 10 st lokala teknikföretag i kommunerna Ystad, Simrishamn och Tomelilla. I år var det dags att söka nytt statsbidrag och skolverket beviljade medel fram till 2023.

”Det beror till stor del på vårt väl fungerade samarbete med våra apl-företag. Utan dem har vi ingen utbildning. Vi har kunnat visa på en stabilitet då det är samma företag som bidrar till det arbetsplatsförlagda lärandet varje år”, säger apl-ansvarig lärare Eleonore Nilsson Odén.

Projekt BLS Industries

Just nu är alla T4-eleverna engagerade i ett projekt mot BLS Industries i Ystad. Det är företagets produktionstekniker som lämnat ett ”case” till elever som innefattar effektivisering av produktionsflödet.

”Vi vill gärna att eleverna får så verklighetsbaserade uppdrag som möjligt och här är våra engagerade företag ovärderliga”, berättar Eleonore Nilsson Odén.

BLS Industries är en innovativ och framstående koncern inom VVS-branschen. De är en av skandinaviens ledande tillverkare av produkter för badrum och kök, där all tillverkning sker i egen regi i Sverige. Koncernens huvudsakliga produktsegment är golvbrunnar, golvrännor, inomhusavlopp, rostfri inredning och rostfri sanitet.