Vi åker på utbyte till Málaga

Under en vecka i november åker 10 elever från Ystad Gymnasium till Málaga, tillsammans med sina lärare Annelee och Björn för att utforska det spanska språket på utbyte inom Erasmus+.

Eleverna går i åk 2 på Samhällsvetenskapsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet och har alla gemensamt att de läser spanska. Våra elever kommer att bo en och en hemma hos varsin spansk elev och hens familj.

Vad gör vi i Málaga?

Skolan i Málaga som vi ska besöka heter I.E.S Belén och under veckan kommer vi bland annat att göra dessa aktiviteter:

Aktiviteter i skolan
Vi kommer att följa de spanska ungdomarna under deras skoldag.

Dagsutflykt till Antequera
Vi kommer att vandra längs en vandringsled i detta vackra naturområde. Vårt utbyte har ett fokus på hälsa och fysisk aktivitet.

Málaga centrum
Vi kommer att spendera en dag i Málaga centrum med guide där vi ska bl.a ska besöka Alcazaba, Katedralen (La catedral) och hamnen (muelle).

Dagsutflykt
Vi gör en dagsutflykt med buss till Granada där vi ska besöka Alhambra och har tid att vandra runt i staden och äta god spansk mat innan bussen går tillbaka till Málaga.

Vad är Erasmus+?

Ystad Gymnasium är en del av Erasmus+ vilket gör att vår skola har möjlighet att söka bidrag för att utveckla och stärka vår personal och våra elevers kompetens tillsammans med elever och kollegor från andra länder som också deltar i Erasmus+.