Sandro Cavazzas gitarrist som vikarie på ES

Erik, hur gick det till egentligen, när du fick  Sandro Cavazzas gitarrist att ställa upp som vikarie?! Knappast genom någon vikariepool eller?

“Sam och jag jobbar båda på Cardiac Records, så jag frågade honom och han var jättepositiv och tyckte att det skulle bli roligt!” berättar Erik Lundahl, lärare på Estetiska programmets musikinriktning.

Ja, som om det inte vore lyxigt nog att till vardags ha Cardiac Records musikproducent Erik som heltidslärare på Estetiska programmet, fick eleverna alltså under veckan även ha Sandro Cavazzas gitarrist Sam Claeson som gästlärare i ämnena Dator, Gitarr och Ensemble.

“Det har varit skitkul rent ut sagt! Jag har tidigare vikarierat lite på kulturskolan, men att komma in i detta sammansvetsade arbetslag och arbeta med de här fantastiska eleverna har varit något alldeles extra.” säger Sam med ett stort leende.

När vi besöker lektionen sitter Sam tillsammans med Edwin Ottosson Reiman i ES19, han är en av eleverna på Estetiska som har haft förmånen att ha Sam som lärare under veckan. De båda musikentusiasterna pratar engagerat och tittar på laptopen där Edwin mixar musik, snabbare än Sam hinner med. Edwin är mycket bättre på det här med datorn än mig erkänner Sam, det är ett generationsskifte nu med tekniken. Sam kommer med tips och synpunkter, gestikulerar entusiastiskt samtidigt som han berättar historier om storheter så som Tim (Avicii reds. anm.) och Sandro.

“Det har varit jätteroligt, väldigt inspirerande att ha nån som har jobbat med stora artister (bland annat Sandro Cavazza, Frans och Estraden reds. anm.) Vi har fått chansen att göra egna remixer och använda originalmaterial ur Avicii och Sandro Cavazzas megahit Whitout You och det är ju en låt man lyssnat mycket på själv så det är häftigt.” Edwin, ES19.