Ystad Gymnasium på SweMUN i Falun

Även i år deltar Ystad Gymnasium i det nationella FN-rollspelet SweMUN. 2017 står FN-skolan Falu Fri i Falun som arrangör för förhandlingarna som pågår den 21-23 mars. Fyra elever från Ystad Gymnasium representerar skolan i år. Elna och Kristina från NA14A företräder Senegal i Säkerhetsrådet och arbetar där med de 14 andra länderna i rådet för att få fram resolutioner som rör det problematiska läget i Demokratiska republiken Kongo. I Generalförsamlingens utskott ”Peace, Security and Disarmament” företräder Caroline och Ada från NA14B Egypten och arbetar med frågor som handlar om förbud mot kärnvapen samt humanitär hjälp i konfliktzoner. Dagarna har präglats av hårda och intressanta diskussioner, helt på engelska, där de 200 delegaterna kämpar för att få stöd för sitt lands ståndpunkter.

[button color=”default” link=”https://www.ystadgymnasium.se/naturvetenskapsprogrammet/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Naturvetenskap[/button]