Plugga hemma – tips för elever

Tänk på att vi i elevhälsan finns för er även då ni studerar hemma! Här finns våra kontaktuppgifter eller så kan ni skriva till oss i Vklass. Hälsningar,  Elevhälsan Ystad Gymnasium

Ställ in dig på skola

1. Gå upp som vanligt på morgonen: duscha, klä på dig och ät frukost.
  2. Klä dig i samma kläder som du brukar när du ska gå till skolan.
  3. Börja och sluta skoldagen samma tid varje dag.
  4. Ta gärna en kort promenad på 10-15 minuter innan skoldagen börjar, då får du lite frisk luft, vaknar till och ställer om dig från morgonrutiner till skoldag.
  5. Gör i ordning din arbetsplats.
  6. Logga in dig på rätt program 5 minuter innan dagens första möte eller lektion ska börja.

Skapa en arbetsplats

Plugga hemma - tips för elever arbesplats 1 Ystad Gymnasium
  • Kroppen associerar olika platser med olika saker. Därför är det viktigt att inte plugga i soffan eller sängen: det stör både arbete och vila.
  • Välj en plats att jobba på, gärna ett skrivbord. Om du inte har något skrivbord funkar köksbordet också bra.

Minimera distraktioner

• Stäng av radion och teven.
  • Stäng av alla avisering, appar och flikar som inte behövs för den aktuella skoluppgiften.
  • Städa undan saker som lockar till annat än arbete från arbetsplatsen.

Pauser är viktigt!

Plugga hemma - tips för elever h%C3%B6rlurar 1 Ystad Gymnasium
  • Kom ihåg att ta raster och pauser, precis som en vanlig skoldag. Utgå från ditt vanliga schema, om du inte har fått ett nytt från skolan.
  • På raster under skoldagen är det viktigt att resa sig från arbetsplatsen och göra något annat. Här är några förslag på vad du kan göra:
    • Ring upp kompis och pausa tillsammans. Prata om annat är skolarbetet
    • Sätt på lite skön musik och dansa
    • Stretcha
    • Hämta något att äta eller dricka
    • Här finns tips på pausgympa
  • Gå gärna ut en stund på lunchen.
  • Efter skoldagen: ta ledigt! Plocka undan dina skolsaker från köksbordet, om du suttit där och jobbat.
  • Gör sådant du mår bra av, utan att utsätta dig själv eller andra för smitta.

Källa: Elevhälsokonsulenterna

Om du eller någon du känner mår psykiskt dåligt

Här finns bra telefonnummer att ringa om man själv eller någon man känner mår psykisk dåligt.

Bup.se
Här kan du skicka in frågor och få stöd om du mår psykiskt dåligt.

BRIS
Här kan du få stöd och prata om vad som helst. Du kan ringa 116 111, mejla eller chatta.

Röda Korsets stödtelefon under coronakrisen
Här kan du få hjälp och stöd om du känner dig stressad eller orolig när det gäller coronaviruset. Ring 0771 – 900 800.

Här kan du få hjälp om du eller någon du känner tänker på självmord. Du kan ringa 90 101, chatta eller mejla.

Här kan du få stöd om någon i din familj eller närhet har problem med alkohol, droger eller mår psykiskt dåligt. Du kan ringa 070-47 77 910 eller chatta.

Under Kevlaret – stödchatt för killar och ickebinära
Här kan du få stöd om du behöver någon att prata med, till exempel om ensamhet, relationer, droger eller porr.

Tjejjouren.se
Här kan du hitta tjejjourer, transjourer och ungdomsjourer som kan ge dig stöd. Till exempel om du vill prata om hur du mår, om sex eller om något jobbigt som du har varit med om.

Postad i ,