Hussein valde att jobba inom vården

Hussein, 23, valde vården – ”ser glädjen hos människor när man kan hjälpa dem”

Hussein Amiri, 23 år, tvekade aldrig om sitt yrkesval. – Det har alltid varit min dröm att jobba med människor, och inom vården, berättar han. Nu vikarierar han som undersköterska på Solkullens äldreboende i Vollsjö.

Hussein Amiri kom till Sverige från Afghanistan som 15-åring.

– Då kunde jag varken svenska eller engelska, jag hade bara gått i koranskola.

Men han visste vad han ville. – I det område där jag kommer ifrån fanns inga läkare, och min mammas dröm var att jag en dag skulle bli läkare. Det blev min dröm också, förklarar han.

Efter att lärt sig svenska och gått ut grundskolan på Språkintroduktion på Ystad Gymnasium, kom Hussein Amiri in på Vård- och omsorgsprogrammet på Ystad Gymnasium. Där tog han studenten som undersköterska sommaren 2021. Men uppehålls- och arbetstillståndet dröjde ett och ett halvt år – och därför fick han vänta med att söka jobb.

– Under tiden läste jag upp vissa betyg, som matte, fysik och kemi.

Han tog också kontakt med Sjöbo kommun, och när arbetstillståndet kom i oktober förra året dröjde det inte länge innan han fick sitt första vikariat: på Solkullen i Vollsjö. Han blir nu inkallad flera gånger i veckan för att jobba som undersköterska på någon av avdelningarna på äldreboendet.

”Har man en dröm måste man fortsätta kämpa för att nå den, och man måste ha tålamod. Förr eller senare blir den verklighet.” Hussein Amiri, 23 år.

Och han känner att han hittat rätt.

– Jag tycker det är roligt, det är en fin plats och jag trivs, säger han.

En del nätter vikarierar han även på lasarettet i Ystad, och under sin utbildning praktiserade han både på lasarettet och inom äldreomsorgen.

– Det är roligt att jobba på lasarettet också. Där stannar människor någon dag eller vecka, och när de får åka hem igen ser man glädjen hos dem.

Läs hela artiklen om Hussein som är publicerad i Ystads Allehanda, 2023-01-28