Eleverna har skapat en egen oas med trädgård

Eleverna som läser Yrkesintroduktion Naturbruk med inriktning trädgård och Anpassad gymnasieskola inriktning trädgård på Ystad Gymnasium har skapat ännu en skolträdgård med hjälp av läraren Madelene Åberg.

Elias Persson står i den nya lilla växthuset och tar sticklingar från myntaplantor. Med van hand klipper han av topparna på kryddorna och planterar dem sedan omsorgsfullt i en odlingsbricka som förberetts med jord.

– Det är mitt första år här, men jag trivs. Det roligaste vi får göra är just att plantera. Vi odlar en massa saker här, allt från chili till meloner, pumpor och blommor. Mycket kan man äta. Min favoriträtt är spaghetti och köttfärssås, och då kan man ju till exempel använda tomater som vi själva odlar i matlagningen”, berättar han.

”Allt som du ser här i dag är odlat från fröer eller sticklingar och jag tror att det ger eleverna en speciell känsla för odling, när de får följa växter från frö till skörd”, Madelene Åberg, lärare

Det nya ”klassrummet” är läraren Madelene Åbergs idé. Hennes släkt driver sedan flera generationer Åbergs trädgård i Öja. I dag är hon lärare på Ystad Gymnasium. Madelene Åberg lovar sina elever att vattna i skolträdgården varannan dag under hela sommarlovet.

Artikel publicerad 230601: Trädgård på schemat: Naturbrukseleverna har skapat en egen oas (ystadsallehanda.se)