Dans på boende ger måluppfyllnad

Initiativet kommer från en av klassens lärare, Christa Kämpe, som under julledigheten fick en idé om hur hon kunde knyta målen på vård- och omsorgsprogrammet med hjälpande verksamhet för nyanlända.

– Jag arbetar som yoga- och dansinstruktör vid sida om mitt arbete på vård- och omsorgsprogrammet och vet att många yogainstruktörer runt om i landet har arrangerat yogalektioner på boende för nyanlända. Jag såg en möjlighet att få våra elever att komma ut i verkligheten och samtidigt arbeta i enlighet med våra mål, säger Christa.

I förra veckan startade elever en insamling av träningskläder och gymnastikskor i både barn- och vuxenstorlek och i förra veckan höll Christa Kämpe två danslektioner på boendet, på Ystad Spa och konferens, tillsammans med elever från vård- och omsorgsprogrammet.

– Våra elever får praktisk erfarenhet av det hälsopedagogiska målet om delaktighet och även inom vårt fördjupade arbete inom psykiatrin om utanförskapets problematik genom insamlingen och att möta människor i behov av sysselsättning för att undvika depression och passivisering, säger Christa.

Linnea Thulin och Matilda Sandqvist har hjälpt till med både uppstarten av Facebook och sortering av kläder.

– Det känns bra att kunna göra något för att skänka lite glädje, säger Linnea Thulin.

Journalist Pauline Bengtsson.