Certifieringsceremoni för RL och HT

HURRA!!! Idag fick vi ta emot diplom för certifieringen av våra två gymnasieprogram Restaurang och livsmedel och Hotell och turism! Certifieringen delas ut av Visita Sverige – Bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges besöksnäring.

Ystad Gymnasium är FÖRST I SVERIGE med ett certifierat Restaurang- och livsmedelsprogram och även Ystad Gymnasiums Hotell- och turismprogram är Sveriges första lärlingsutbildning som branschcertifieras. Bra jobbat alla som arbetat med att få våra program certifierade. Genom certifieringen blir våra utbildningar bland de första utbildningarna i Sverige att klara besöksnäringens egna kvalitetssäkring!

Våra elever ska vara anställningsbara när de tar examen och genom att vi nu får certifiering på våra program, RL och HT, ger det oss ännu ett bevis på att vi utbildar skickliga och yrkeskunniga elever. Läs mer om certifieringsarbetet hos Visita här.

”Det var många frågor att besvara i certifieringsarbetet. En del svåra att bena ut. När vi satte oss in i frågorna insåg vi nyttan i att se vår verksamhet utifrån, utvärdera exakt vad vi gör och varför. Samt sätta ord på hur vi arbetar. Vi har också ännu tydligare fått gång ett bra samarbete med den lokala branschen! Vår utmaning är att få ungdomar, deras vårdnadshavare och grundskolelärare att förstå att våra utbildningar är starka och att branschen är att räkna med. Det finns många jobb inom besöksnäringen”, berättar Mattias rektor.

Vi samarbetar med ett stort antal lokala aktörer inom restaurangbranschen och hotellbranschen. I certifieringsarbetet har vi samarbetat med Fritiden Hotell & Kongress, Hotell Mossbylund, Continental du Sud, och Marknad & Näringsliv Ystads kommun.

Fakta från Visita:
3 av 10 som jobbar i besöksnäringen är under 26 år gamla.

Deltagare på bilden:
Mattias Rådmark, rektor
Liam Fitzpatrick, student HT 2022
Cecilia Sjöberg, lärare HT
Elias Häggström, student RL 2023
Malva Månsson, student RL 2023
Rune Olsson, lärare RL

Artikel publicerad i Ystads Allehanda 2022-08-16: Nyheten som ger eleverna större chans till jobb: “En kvalitetssäkring”.