Philip och Oskar vann tredje pris i uppfinnar-SM

Lärare Malin Tuvesdotter var på plats och berättar om den nervösa tävlingsdagen i Stockholm

Vi möttes upp på Sturup kl 5 på morgonen och Philip flög flygplan för första gången. Killarna är helsköna att umgås med och en hjärtlig vänskap uppstod mellan allihop under dagen. De diskuterade teknik och projekt, det var som att de fick utlopp för all sina idéer och tankar – helt underbart vilken kreativitet och drivkraft de har.

Det är en ära att få vara med och vägleda och följa med de här eleverna en bit i livet, måste jag säga.

Sammanlagt tävlade 25 lag i finalen av Blixtlåset varav 200 lag har deltagit i deltävlingarna i Sverige. Efter lunch fick vi veta att Philip och Oskar valdes ut till finalen med sin idé Smartfence. Tyvärr gick inte Anton och Samuel vidare till finalen med sin idé Skifthylsan, men bara meriten att lyckas ta sig vidare till final bland 200 lag är stort!

Det var hög nivå på uppfinningarna och i år valde juryn ut sex lag som gick vidare till finalen. Efter en spännande föreläsning om robotar och uppvisning av en robotdocka av en student från Linköpings tekniska universitet så var det dags för resultatet.

1:a pris
En stor grupp elever som hade utvecklat ett lock till kryddburkar. Locket gick att ställa in så att du fick rätt dosering t ex en matsked, tesked, kryddmått. De vann 10000 kr och studiebesök på Siemens.

2:a pris
En grupp med tjejer hade produktutvecklat en menskopp med en ventil som underlättade insättning och uttagning.

3:e pris
Smartfence av Philip och Oskar från Ystad Gymnasium. Ett smart viltstängsel som lyser när vilt närmar sig vägen och varnar förarna. De vann 3000 kr.

4:e pris
Tre lag fick dela på fjärde plats. Det var en armskydd till kockar för att undvika brännskador, ett halsband med ett chip till allergiker och människor med andra sjukdomar och en “kontakt” som varnar om mobilladdaren blir för varm och riskerar att börja brinna.

fteråt gick vi till ett café och under livliga samtal bearbetade våra elever dagen och slutresultatet. Att komma trea på Svenska gymnasiemästerskapen, resan som de alla har gjort i teknikprocessens anda och dessutom alla kontakter de har fått bland elever och i näringslivet (IBM, Axis, Blinkfyrar, Siemens) gjorde att killarna förstod att det här kan de ha med i deras CV.

Det var en så stor glädje att få dela den här dagen med dem och det är självklart en seger för hela arbetslaget och skolan, och vi kan klappa oss på axeln och vara stolta över deras utveckling på teknikprogrammet på Ystad Gymnasium.

Utdrag ur artikel Ystads Allehanda (2016-04-15)

– Konkurrensen var hård, så vi är väldigt glada, säger Philip Björk om vinsten av tredje pris i riksfinalen av Blixtlåset.

– Det är en ära att komma trea, förstås. Det var 25 lag från hela landet som tävlade och det känns verkligen som att vi var i fint sällskap. Vi fick runt och kollade på vad de andra gjort och det fanns en del riktigt häftiga produkter, säger Philip när Ystads Allehanda når honom på telefon.

Han berättar att han fått kontakt med ett företag som är intresserade av hans viltstängsel.

– Nu när tävlingen är över kan jag koncentrera mig på att försöka få ut produkten på marknaden. Jag förstår att det blir en utmaning och att man måste vara ödmjuk, men det ska bli kul.