Våra skolbibliotekarier på Bokmässan 2023

Var du också på Bokmässan i Göteborg? 📚
Våra skolbibliotekarier Linnea och Jockum från Ystad Gymnasium var självklart på plats. Förutom att mingla med litteraturkändisar och grotta ner sig i spännande seminarier om skolbibliotek och ungdomslitteratur så var vår bibliotekarie Linnea även med och delade ut priset Årets skolbibliotek.
Linnea berättar om Bokmässan:
”Priset Årets skolbibliotek delas ut av Nationella Skolbiblioteksgruppen, där jag sitter med som representant från Skolbiblioteksföreningarna. I år gratulerade vi Brinellgymnasiet i Nässjö som var årets pristagare. Priset delades ut på lärarscenen av författaren och läsrådsledamoten Ingela Korsell och jag hade förmånen att få sitta med och ställa frågor till såväl pristagare som prisutdelare. Det som utmärker Brinellgymnasiet är deras systematiska samverkansarbete med lärarna och elevhälsan, där skolbiblioteket har blivit en naturlig mötesplats på skolan. Skolan har även jobbat med att utöka och tillgängliggöra sitt mångspråksbestånd för att så många elever som möjligt ska få möjlighet att läsa på sitt modersmål. En sak som jag särskilt tar med mig är deras biblioteksråd; vi hade en elev med på scenen och det var extra roligt att höra henne berätta om sitt skolbibliotek!”

För att läsa mer om priset Årets skolbibliotek så hittar ni det på Nationella Skolbiblioteksgruppens hemsida

Foto: Linda Ågren