Stadsfinalen i Kockduellen

Finalen av Kockduellen arrangeras på Ystad Gymnasium den 17 januari 2019.

Kockduellen

Den 17 januari 2019 arrangeras stadsfinalen av Kockduellen på Risselmagasinet, i köket som våra elever på Restaurang- och livsmedelsprogrammet använder. Kockduellen är en del i en satsning av Visita, för att lyfta intresset och skapa en nyfikenhet kring yrket. Detta planeras bli en återkommande aktivitet mellan skola och näringsliv.

Under hösten 2018 har anmälda grundskolor tävlat om en plats i finalen. Eleverna i kursen Hem- och konsumentkunskap fick en råvarukorg och skulle på 50 minuter göra en maträtt och servera på två tallrikar. En jury fick bedöma resultatet enligt en bedömningsmall.

Ett lag från varje skola går till stadsfinal.

Finalen

Först får de vinnande lagen komma på besök på Risselmagasinet i vecka 51, då eleverna kan bekanta sig med köket och få möjlighet att träffa elevcoacher. Vi fikar och pratar ihop oss.

Under finalen får lagen en råvarukorg där Visita bestämt innehållet och på 90 minuter ska lagen leverera tre tallrikar med sin maträtt till jury, för foto och provsmakning. Det vinnande laget skickar in sitt matfoto och recept till Visita där gallring av de 10 bästa i Sverige sedan går till riksfinal i Stockholm 7 februari 2019.

Schema för finalen den 17 januari 2019

Kl 9.00
Samling, presentation av deltagare, jury, elever, pedagoger.
Lottning av starttider.
Möjlighet till fika mellan 09.00 – 10.00. RL16 fikar fika.
Föreläsning av Okrla Foods jurymedlem om branschen.

Kl 10.00 lag 1. Rätten klar till juryn 11.30
Kl 10.05 lag 2.
Rätten klar till juryn 11.35
Kl 10.10 lag 3.
Rätten klar till juryn 11.40
Tävlingen startar, 90 minuter med 5 min mellanrum.
En RL16 elev per grupp hjälper till att guida i köket.

Bedömning, resultat, juryn överlägger samt ger feed back till lagen.

Kl 13.00
Avslutning