Elever som presterar även utanför skoltid

Artikel från Ystads Allehanda, publicerades 2018-10-12

Ystads Rockets har levererat ytterligare en kille till landslaget i amerikansk fotboll. 16-årige Viktor Malmros debuterade nyligen genom att delta i en finnkamp.

– Matchen var jämn och extremt rolig att spela, säger Viktor Malmros.

Finnkampen var en del av ett landslagsläger som inleddes på det klassiska utvecklingscentret på Bosön i Stockholm. Matchen spelades i Vantaa utanför Helsingfors, och det blev en lyckad debut för Viktor.

– Vi kunde göra en sista touchdown som gjorde ställningen till 27–21, sen kunde vi spela på klockan. Matchen var väldigt jämn och extremt rolig att spela. Det var riktigt kul att få höra publiken som hade kommit med hela vägen till Finland för att titta på, när man sprang in på planen med dem jublande så hade man en riktigt stolt känsla i sig, säger Viktor Malmros.

Viktor spelar free safety, vilket kan förklaras som en fri roll i defensiven. Han gjorde därför inga poäng, men däremot två fina tacklingar och en så kallad ”fumble-recovery”.

– Det är bra stats att ha som free safety, säger Viktor. Allt som allt – en lyckad erfarenhet för Ystadskillen av att ikläda sig den svenska landslagsdressen.

Till vardags pluggar Viktor på Teknikprogrammet här på Ystad Gymnasium.