Hälsovecka för att främja hälsa och välmående

Under hela vecka 12 (den 20–24 mars 2023) uppmärksammar vi hälsa på hela Ystad Gymnasium! Veckan kommer att genomsyras av olika aktiviteter i hälsans tecken såsom friskvårdsaktörer på plats, lunchaktiviteter, utvald hälsosam mat i skolrestaurangen och biblioteket kommer att uppmärksamma litteratur inom ämnet. Såväl fysisk som mental hälsa är viktigt för oss alla – vi vill initiera hälsotänk med de aktiviteter som erbjuds under veckan!

Projektledare för Hälsoveckan är gymnasielärarna Sverker Meyer, Elisabeth Cristianson och Niklas Eilert Larsson.

Aktiviteter som erbjuds under veckan

• Skolrestaurangen serverar mat utifrån hälsotema
  • Skolbiblioteket främjar läsning kring hälsa och välmående
  • Lunchaktiviteter i kortformat i gradängerna (vid skolrestaurangen)
    • Måndag: Yoga
    • Tisdag: Övning i hur du övervinner hinder i skolan och vardagen (WOOP)
    • Onsdag: Hur får du fram dina värderingar & styrkor?
    • Torsdag: Få loss lite extra energi
  • Onsdag kommer olika friskvårdsaktörer att finnas i glasgången på Österport för att informera och inspirera till ökad fysisk aktivitet.
  • Tipsrunda på ca 1–2 km med frågor om hälsa. Starten är utanför stora porten till Österport vid torget.
  • Elevgymmet på Ystad Arena är öppet för bokning.
  • Filmvisning i aulan – Affischering av filmerna kommer att finnas utanför aulan. Filmer som visas är
    • Jag är Zlatan
    • Triangel of sadness
    • Wild
    • Top Gun: Maverick
    • Själen

Om du är elev på Ystad Gymnasium så finns alla specifika tider, platser och annan viktig information på Vklass.