Yrkesdiplom – Bröllopstema sätter elevernas kreativitet på prov

Bröllopstemat var givet, uppgiften skulle lösas på tid. Stämningen under hår- och makeupstylistelevernas yrkesprov var fokuserad och något spänd – men inte värre än att det kunde bryta ut skrattanfall här och där.

– Jag gillar att vi får uppgifter som vi måste lösa själva. Inga instruktioner, bara ens egna kreativa idéer, säger eleven My Ramsmark.

Att skapa en makeup och en brudfrisyr som håller en hel bröllopsdag och kväll kräver kunskap och ett gott hantverk.

Stylisteleven Erica Nilsson-Karlsson använder sminkborsten snabbt men med precision, när hon lägger makeup på sin modell, Maja Sixtenson. Två lärare följer hennes arbete.

– Jag tänker att en brudmakeup ska vara neutral och inte så crazy i färgerna. Bruden ska ju kunna titta på bröllopsbilderna om 20 år och fortfarande tycka att det är snyggt, säger Erica Nilsson-Karlsson utan att släppa blicken från vad hon gör.

För att stärka elevernas ställning på arbetsmarknaden erbjuder Ystad Gymnasium eleverna på Hantverksprogrammet olika diplomeringar.

”I vår bransch väger diplom många gånger tyngre än vad betygen gör”, berättar Nina Ringström, lärare på Hantverksprogrammet, Ystad Gymnasium.

På måndagen den 3 februari 2023 gjorde andraårseleverna som valt inriktning hår- och makeupstylist yrkesprov för diplomering.

– Lyckas de med dagens uppgift så blir de hår- och makeupstylister, och i trean har de möjlighet att ta ett diplom som hår- och makeupartist, säger läraren Nina Ringström, och förklarar att det även finns en diplomering som style advisor inom mode.

Det är inte obligatoriskt att ta diplomen, men det är något som kommer att ge eleverna bättre möjligheter att få jobb i branschen.

– I vår bransch väger diplom många gånger tyngre än vad betygen gör, säger Nina Ringström och fortsätter:

– Det efterfrågas mycket kompetens inom skönhet och mode i dag. Eftersom många nuförtiden handlar på nätet måste till exempel de fysiska butikerna ha något annat att konkurrera med, och en sådan sak kan vara välutbildad personal som kan stil och mode och kan hjälpa kunderna med expertråd.

Läs hela artikeln publicerad av Ystads Allehanda – 3 feb 2023.