Från Australien till Ystad

När Abigail slutade på Cardiff High i Cardiff, Newcastle (2 timmar norr om Sydney) så bestämde hon sig för att prova på hur det är att vara utbytesstudent i Sverige. Att valet föll på Sverige var egentligen slumpen och en stor dos nyfikenhet.

Möjligheten att få uppleva Sverige är spännande för en artonåring. Abigail tycker att mycket är likartat mellan Sverige och Australien och hon kommer på sig själv att få påminna sig om att hon faktiskt inte är hemma. Det enda som många gånger skiljer länderna åt är språket. Samtliga utav Abigails lektioner, förutom engelska, är på svenska och då kan Abigail uppleva att det är ibland är svårt att hänga med. Då hjälper hennes klasskamrater henne genom att tolka vad som sägs och görs under lektionerna.

Skolsystemet i Australien skiljer sig åt från Sverige. Där går man i Primary School (5år-12år) för att sedan gå över till High School (13år-18år). Dessutom är alla lektioner, oavsett vilket år du går på, koordinerade dvs lektionerna startar och slutar samtidigt. Så hör du en klocka som ringer in så gäller det alla elever på skolan. Det kan aldrig missuppfattas med andra ord. Dessutom berättar Abigail att i Australien finns det inga skolrestauranger så där får eleverna antingen köpa med sig mat till skolan eller ta med sig hemifrån. Det kan elever på Ystad Gymnasium vara glada för att dom slipper.

Abigail som har ett stort intresse utav mat och bak fick under sin APL vara på Olof Viktors, det berömda bageriet utanför Ystad. Där fick hon möjlighet att vidareutveckla sitt redan stora intresse för bakning. Abigail drömmer själv om att kunna öppna sitt eget bageri om några år. Men fram till dess så planerar hon att gå med i armén och vara kock där.

Det har hittills varit en rolig och givande upplevelse att få uppleva nya saker, träffa nya människor och se arkitekturen i Sverige. Abigail åker tillbaka till Australien i oktober, då har hon varit på Ystad Gymnasium i 10 månader.