Japanska elever besökte Ystad Gymnasium

Det blev glada återseenden på torsdagen när ett gäng elever från Kyoto landade på Ystad Gymnasium. I höstas var Frida, Tilda, Enya och Paulinna från Naturvetenskapsprogrammet på Ystad Gymnasium på besök i Japan.

Tretton elever och två lärare från Ritsumeikan Junior and Senior High School i Kyoto är på studieresa i Skåne. De bor hos värdfamiljer i Malmö men besökte Ystad, Löderup strandbad och Ales stenar under torsdagen. Anledningen är att Bladins skola i Malmö och Ystad Gymnasium har ett utbyte med den japanska skolan.

”För våra elever är det särskilt kul att kunna återknyta banden med de svenska eleverna som var och besökte oss i Kyoto i höstas. Det är så man bygger broar.” Misa Nakanishi, lärare på Ritsumeikan Junior and Senior High School i Kyoto.

Naturvetenskap NA Japan

Läs artikeln hos Ystads Allehanda här.