Plasttallrikarna är borta!

Nya tallrikar av rishusk i skolrestaurangen på Ystad Gymnasium

Artikel från Ystads Allehanda, 2018-11-15. Skriven av Cecilia Billgren.

Redan ett par minuter innan matsalen på Österport öppnat för dagen köar några elever.

– “Jag är hungrig och i dag ska jag äta lite av allt”, säger Hugo Olsson, som går i BF 18B, som är redo att ta för sig av lunchbuffén med fyra olika varmrätter.

Han tar en tallrik i stället och förser sig av salladsbuffén och av såväl fläsksnitzel som revben. Att tallrikarna är nya har han inte funderat så mycket över. Men sedan höstlovet är de gamla tallrikarna i plast ersatta av tallrikar av rishusk.

– Plasttallrikarna var slitna och började skikta sig. Det ökade risken för att eleverna skulle få i sig plast med maten. Därför beslöt vi att investera i nya tallrikar.

Porslin är inget alternativ, eftersom de dels är tunga att hantera och dels går sönder om man tappar dem i klinkergolvet. – “Det finns risk för att det skulle bli väldigt mycket porslinskross i matsalen”, säger Monica Hansson.

Istället tog hon fasta på erbjudandet från matleverantören om tallrikar gjorda av rishusk. Husk är det som blir över när riset skördats. – “Det brukar risbönderna bränna, vilket bidrar till koldioxidutsläppen samtidigt som röken är ohälsosam att andas in”.

Nu tas rishusket tillvara, finfördelas, blandas med cellulosa och pressas till tallrikar. Tallriken tål såväl maskindisk som att stå i kylskåp och att mikras en kortare stund.

På gymnasiet finns nu 380 rishusktallrikar, men ytterligare 120 behövs och ska komma. Varje dag serveras runt 1 100 portioner mat på Ystad gymnasium. Det betyder att i snitt 68,8 procent av eleverna äter på skolan. – “Det är en hög andel. Eftersom runt en fjärdedel av eleverna alltid är på praktik och annat, kan det aldrig bli mer än maximalt 75 procent av eleverna som äter här”, berättar Monica Hansson.

Varje termin träffar hon elevrådet vid ett par tillfällen för att prata om mat och miljön i matsalen.

– “Eleverna är mycket engagerade och har synpunkter på specifika maträtter, men också på att maten ska vara ekologisk, närodlad och klimatsmart och på att matsvinnet ska vara så litet som möjligt”, säger Monica Hansson som tror att engagemanget och kökets försök att tillgodose elevernas idéer bidragit till att intresset för att äta i matsalen ökat.

I köket på gymnasiet lagas omkring 70 procent av maten, medan resten kommer färdig. Skolköket bakar även omkring 95 procent av allt bröd.

[button color=”default” link=”https://www.ystadgymnasium.se/skolrestaurangen/” size=”default” target=”_self” block=”false”]Skolrestaurangen på Ystad Gymnasium[/button]