Smilla utvald att delta i Global Youth Institute

Stort grattis till Smilla!
Smilla tog sig till final i SLU Youth Institute med sin uppsats om jordbruket i Brasilien samt vad som kan göras för att jordbruket där ska blir mer hållbart. I SLU Youth Institutes digitala finaler var Smilla från Ystad Gymnasium och en elev från en gymnasieskola i Uppsala de två framstående elever som har fått chansen att delta i Global Youth Institute, arrangerat av World Food Prize Foundation. De kommer att få chansen att träffa och nätverka med World Food Prize-pristagare, andra studenter och experter. Smilla tog studenten i juni 2021 från Naturvetenskapsprogrammet.

“Min uppsats handlar om jordbruket i Brasilien samt vad som kan göras för att jordbruk där ska blir mer hållbart. Jag skriver även en del om regnskogen, Amazonas, eftersom den har en direkt koppling till jordbruket, genom det klimat den bringar, men även för att regnskogen är otroligt viktig för jordens hälsa då den binder enorma mängder kol. Dessutom är Brasilien ett av världens största jordbruksnationer. I uppsatsen berättar jag lite mer om Brasilien och de utmaningar de ställs inför när det gäller jordbruket. Jag har sedan försökt att hitta ett antal olika lösningar på problemen jag kunnat se. Jag tycker det var intressant och lärorikt att delta i SLU Youth Institute och även om det krävdes en hel del arbete från oss som deltog och skrev uppsatser tycker jag att det var roligt att få arbeta med ett projekt som tas vidare längre än till betygsättande lärare. Det kändes som att det blev mer meningsfullt och man fick en liten extra push. Jag är lite förvånad över att jag blivit utvald till att delta i Global Youth Institute och det känns både nervöst och roligt”.

SLU Youth Institute

Syftet med SLU Youth Institute (SLU YI) är att skapa intresse hos svenska gymnasieelever för hur livsmedelsförsörjningen ska tryggas i världen och för att hitta hållbara lösningar på de globala utmaningarna. SLU Youth Institute är en svensk del av de många Youth Institutes som organiseras runt om i världen av World Food Prize Foundation. För att delta skriver gymnasieeleverna en uppsats om en global utmaning inom området hållbar livsmedelsförsörjning.

Vi vill skapa engagemang hos ungdomar för hållbar livsmedelstrygghet och är glada över att ha skapat en plattform där gymnasister kan få ge sina förslag till förändring direkt till experter som arbetar med dessa frågor, säger Kristina Karlsson Green, koordinator vid SLU Youth Institute.