De hittar svaren i historien

Både Jimmy Holst och Christian Nilsson som undervisar nyanlända i historia på Österport, tycker trots allt att det är relativt enkelt att skapa intresse för ämnet. Det finns mycket att lära av historien, menar de.

– Men främst vill vi lära våra elever att vara källkritiska, säger de.

Historielektionerna behöver utvecklas för att stärka elevernas historiemedvetande, slår Skolinspektionen fast efter att ha granskat historieundervisningen på 27 slumpmässigt utvalda skolor.

Främst vill Skolinspektionen att skolorna gör mer för att träna elevernas förmåga att se sambandet mellan olika tidsperioder. Men även för att utveckla deras källkritiska förmåga.

Jimmy Holst, är SO-lärare på Västervångskolan, som är en av de granskade skolorna, håller med.

– I dag när många elever får sina nyheter från sociala medier känns det viktigt att lära dem källkritik och få dem se vad syftet med publiceringen är.

– Numera handlar det mindre om att rabbla kungar och årtal, mer om sammanhang och att utgå från det som händer nu, säger Christian Nilsson.

[button color=”slate_grey” link=”http://www.ystadsallehanda.se/ystad/de-hittar-svaren-i-historien/” size=”default” icon_before=”globe” target=”_self” block=”false”]Läs hela artikeln här[/button]

[button color=”orange” link=”/introduktionsprogrammen-im/” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Introduktionsprogrammen[/button]