Dansa för livet den 8 september

Den 8 september 2023 dansade Ystad Gymnasium och Vuxenutbildningen för livet! Från Ystad Gymnasium deltog elever och lärare från Vård- och omsorgsprogrammet. Vi dansade i Åvallaparken, som ligger precis intill Ystad Gymnasium och Stadsbiblioteket.

Dansa för livet 💃🕺

Idag tar i genomsnitt tre unga personer sitt liv varje vecka. Dansa för livet är ett viktigt projekt för att förebygga den psykiska ohälsan bland unga och minska antalet självmord. Alla skolor kan dansa med oss och dansen kan genomföras i grundskolan, på gymnasiet och på vuxenutbildningen.
Projektet Dansa för livet stöds av Avicii-fonden – Tim Bergling Foundation och det var över 30 000 elever från hela Sverige anmälda. Dansa för livet startade på Polhemsskolan år 2021 och har sedan dess spridit sig vidare till skolor över hela Sverige.
Koreografin är skapad av Attitude 69 Dancestudio.

“Förutom att du blir smartare påverkar dansen också ditt psykiska välbefinnande. Symtom som huvudvärk, magont, smärta, ängslighet och nedstämdhet minskar för de som dansar.” Anna Duberg, 2019.

Läs mer om Dansa för Livet: Dansa för livet | Lunds kommun

Intervju med Radio Active: Dansa för livet | Radio Active

Ystads Allehandas artikel: Vårdstudenter dansar för livet (ystadsallehanda.se)