Food Jam på Restaurang- och livsmedelsprogrammet

FOOD JAM

Torsdagen den 4 april arrangerades FOOD JAM med temat ”senvinterns skafferi” med åk 3 elever på Restaurang- och livsmedelsprogrammet. I Food Jam samarbetade elever, studenter, etablerade krögare, producenter och branschorganisationer med att förvandla lokalt producerade råvaror till goda rätter. Arrangörer av eventet är Krinova och Innovationscenter för landsbygden. En riktigt rolig dag, fylld av energi med fokus på hållbarhet och nytänkande.

Här är alla glada deltagare i gårdagens FOOD JAM var:
Örum 119, Restaurang Allé på Österlen, Restaurang En gaffel kort, Äppelriket, Davidtorpskryddgård, Roland Rittman AB, Farmors lycka, Gårdsfisk, Innovationscenter för landsbygden, Krinova, studenter från Gastronomiprogrammet på Högskolan Kristianstad och elever från åk 3 på Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ystad Gymnasium.

Recept

1. Spädvårkålssoppa med Judasöron och äpplet Frida.
  2. Fyllda Judasöron med ramslöksmajo, picklade Judasöron och koriander.
  3. Vårträgården version nr 1. Confiterad äggula med ramslöksolja. Serverad med mal, glaze på äpple, senapsfrö och honung. Med en kräm på äpple, löktrav och potatis.
  4. Vårträgården version nr 2.
  5. Vårsallad med Clarais. Fänkål, Clarais (ålmal), äppelchutney och ramslöksmajo.
  6. Krämig ärtskottssoppa. Buljong på grönsaker, mixade ärtskott med olja och Clarais. Dekorerad med friterad fänkål, pocherat ägg och ärtskott.
  7. Äppledict gjord på Frida-äpple, ägg från Farmors lycka, thaibasilika, smörgåskrasse, brynt smör, viol, odlad mal och rödvinsvinäger.

Artikel om Food Jam som Ystads Allehanda skrev 5 april 2019.

Food Jam på Restaurang- och livsmedelsprogrammet Food Jam RL 2019 Ystad Gymnasium