Svenska Gymnasiemästerskapen för Innovatörer

På fredag den 11 mars tävlar åk 1 på Teknikprogrammet i innovationstävlingen Blixtlåset i Malmö. Det är en regiontävling som kan leda till plats i riksfinalen. Sammanlagt har vi 43 elever som deltar i tävlingen med 14 olika uppfinningar. Ystad Gymnasium teknikelever i åk 1 har deltagit i tävlingen sedan 2010 och har varje år lyckats komma till finalen med några bidrag. Det är inte obligatoriskt att delta i tävlingen och de elever som valt att inte delta ska ändå arbeta med sin uppfinning som om de skulle delta.

– “Anledningen till att vi deltar i tävlingen är för att vi i arbetet får in hela teknikprocessen i utbildningen”, säger tekniklärarna Vidar och Malin.

Eleverna har fått arbeta med många olika verktyg för att göra verklighet av sin uppfinning:

• Skiss- och ritteknik, CAD
  • Idégenerering
  • Simulera modeller
  • marknadsundersökningar
  • materialkunskap
  • presentationsteknik
  • skapa presentationsmaterial

Målsättningen är att skapa en prototyp som eleverna kan hålla i händerna, träna i presentationsteknik och förbereda sig inför juryn. För att klara kursen ska eleverna ha skapat en modell, skrivit rapport om vad de gjort och lärt sig och skapa en hemsida för presentation av sin uppfinning. På fredag kommer eleverna att presentera sin uppfinning för ca 300 personer och en jury.

[button color=”orange” link=”http://www.blixtlåset.se” size=”default” icon_before=”arrow-right” target=”_self” block=”false”]Blixtlåset[/button]

Paper protector

Paper protector är en uppfinning av Calle, Edvin, Alexandra och Kajsa i åk 1 på teknikprogrammet. Paper protector är ett skydd för hushållspappersrullar. Paper protector löser ett vardagsproblem, med att enkelt kunna ta hushållspapper utan att kladda ner resten av rullen.

– “Vi har ritat modellen i Inventor och skrivit ut en modell en 3D-modell i hårdplast. Vi vill helst att slutprodukten ska vara i silikon så att den är mjuk och går att trycka till med fingrarna”, berättar Edvin och Alexandra.

– “En utmaning var att komma på en idé, att hitta ett problem att lösa. Det är en enkel produkt, men den löser ett vardagsproblem. Under tiden har vi också lärt oss att processen för att skapa en innovation innehåller mer än vad vi trodde, t.ex. att man ska ta reda på hur marknaden ser ut och vilka produkter som redan finns”, säger Edvin.