Fordons- och transportprogrammet vann 1:a pris på 60 000 kr!

Vi vann 1:a pris i Transportföretagens tävling “Nästa stopp: Fordonstekniska programmet!”.

Vi blev väldigt glada när vi fick beskedet att vi vunnit 1:a priset på hela 60 000 kr till eleverna på Fordons- och transportprogrammet!
Syftet med tävlingen var att dela med oss av tips på hur vi har jobbar med långsiktig och proaktiv rekrytering av nya elever och det första vi kom att tänka på var vår satsning Summer Tech Camp – Sommarskolan för årskurs 8 som vi arrangerar med stöd från Maskinleverantörerna.

Vi skapade en film om Summer Tech Camp där Betty (från årskurs 8) berättar om hennes upplevelse av sommarskolan, Charlie som går på Fordons- och transportprogrammet berättar om hans gymnasieval, lärare Per och rektor Mattias berättar om upplägget och genomförandet av Summer Tech Camp och Christer Nilsson som är service- och marknadschef på Österlens Lastvagnar AB berättar om hur viktigt det är att koppla ihop utbildningen med näringslivet, så som studiebesök och APL-platser.

“Jag tyckte att sommarskolan var jättebra, för man kunde få en liten provperiod och se hur det är att gå på Fordons- och transportprogrammet, hur det är att gå på Ystad Gymnasium och att få se hur det är i yrket eftersom vi åkte runt på studiebesök till olika företag. Det var väldigt bra och jag skulle rekommendera stort att gå på sommarskola”, Charlie elev i årskurs 1 på Fordons- och transportprogrammet”.

Detta planerar vi att göra med vinsten på 60 000 kr

– “Vi kommer först att bjuda eleverna på tårtkalas för att fira vår vinst! Sedan kommer vi att köpa in nya övningsbänkar för våra elever där de kan öva på el och elektronik. Dessutom kommer vi att åka på studiebesök med eleverna till Volvos bil- och lastbilsfabrik i Göteborg“, säger yrkeslärare Per Kristiansson.

Prisutdelning och tårtkalas 8 april

På måndagen den 8 april kl 10.00 blir det prisutdelning i fordonshallen på Ystad Gymnasium av styrelseordföranden i MAF Sven-Olof Gudmundsson och branschutvecklare Linda Stenström. De kommer att lämna över diplom med motivering och blommor. Samtidigt bjuder skolan in våra elever på Fordons- och transportprogrammet till tårtkalas för att fira vinsten.

Transportföretagen publicerade också en nyhet om vinsten: Grattis Ystad gymnasium – vinnare av Nästa Stopp 2024! – Transportföretagen (transportforetagen.se)

Tävlingen

Tävlingen syftade till att uppmuntra skolor att dela och sprida bästa praxis för långsiktig och proaktiv rekrytering av nya elever. Genom att dela framgångsrika strategier och idéer kan vi stärka skolornas kompetensförsörjning och öka branschens attraktivitet. Tävlingen arrangerades av Transportföretagen och MAF – Motorbranschens arbetsgivareförbund.

Tävlingskategorier:

1. Långsiktig strategi för elevrekrytering
  2. Proaktivt arbete med nuvarande elever som ambassadörer för skola/utbildning
  3. Kreativa marknadsföringsstrategier
  4. Samhällsengagemang och partnerskap

Tävlingens pris är totalt 100 000 kr, varav:

• Första pris är 60 000 kr och diplom med tillhörande motivering
  • Andra pris är 25 000 kr och diplom
  • Tredje pris är 15 000 kr och diplom

Anmälan till Summer Tech Camp är nu öppen inför sommaren 2024: Technician Summer Camp » Ystad Gymnasium