Eléne och Viktor valde fjärde teknikåret

Eléne ville bli produktutvecklare och läste fjärde teknikåret under 2019/2020. Eléne gjorde sitt arbetsplatsförlagt lärande på Purus i Ystad under 11 veckor. Hennes handledare var Viktor, som arbetade som konstruktör och som själv också läst fjärde teknikåret på Ystad Gymnasium.

Båda ägnade sina dagar åt att praktiskt arbeta med sitt teknikintresse. Eléne utvecklade en ny typ av skärverktyg och Viktor jobbade just då i ett projekt med att ta fram en långsmal golvbrunn för badrum.

Ett extra år för att bli ingenjör
”Jag ville jobba. Så istället för att ta en högskoleutbildning efter studenten blev T4 en praktisk och snabb väg till att komma ut i verksamheten direkt”, berättar Eléne. ”Exakt samma tänkte jag”, fyller Viktor i, ”jag var skoltrött efter trean men kände att jag kunde klara ett år till om det gav mig praktisk erfarenhet, kontakter med arbetsgivare och titeln gymnasieingenjör”.

APL som kan ge jobbchans
Genom att läsa ett fjärde teknikår fick Viktor arbetsplatsförlagt lärande som först ledde till en projektanställning och nu har han fasta anställning. För Eléne betydde skolans kontaktnät jättemycket. ”Ystad Gymnasium samarbetar redan med företag som är intresserade av att ta emot praktikanter, vi kände att de var intresserade och det gjorde tiden på företaget ännu roligare”, säger hon. ”De flesta som jag pluggade med arbetar inom teknik- och industribranschen nu och praktiken var vägen till arbete för många i min klass”, instämmer Viktor.

Det bäst med T4
”På T4 fick jag en jättebra kunskapsbas och lärde mig alla uttryck och termer som gör det lättare att komma in i arbetet”, berättar Viktor. ”Och vi arbetade i projekt, på samma sätt som man gör på arbetsplatser i den här branschen. Resultatet av varje projekt är det faktiskt någon som ska använda på riktigt”, förklarar Eléne.

Framtiden med teknik
”Att rita och komma på nya produkter, det är jättekul”, säger Eléne. Viktor känner också att han har valt rätt med T4. ”Purus är ett stort företag och jag kan utvecklas jättemycket här. Men just nu trivs jag väldigt bra som konstruktör”, avslutar han.

Eléne T4