Anton: “På bara ett år blev jag anställningsbar”

Varför valde du att läsa ett fjärde teknikår?
– “Efter tre år av teori fick jag äntligen varva med praktik och använda allt jag lärt mig på en riktig arbetsplats. På bara ett år blev jag inte bara anställningsbar och bättre förberedd för vidare studier, jag fick även titeln gymnasieingenjör”.

Vad fick du göra som T4-elev, som du inte fått göra tidigare år?
– “Jag fick göra riktiga projekt mot verkliga kunder. Förut var det lärare som gav mig uppgifterna, men på T4 var det kunder som behövde lösningar på problem. Det motiverade mig mycket mer och det jag gjorde utvärderas direkt av vd:n på företaget”.

Varför behövs gymnasieingenjörer?
– “Gymnasieingenjörer är jätteviktiga! Vi har en bred grund som kan utvecklas efter vad vår arbetsplats behöver. Just nu finns det dessutom brist på våra kompetenser på arbetsmarknaden”.

Vad kan du se fram emot efter ett fjärde teknikår?
– “Ett mycket större kontaktnät, praktisk erfarenhet och betydligt större chans att få jobb direkt efter examen. För mig handlade det fjärde teknikåret om att testa mina intressen istället för att ta mig an en hel högskoleutbildning som tar tre eller fler år. Det var helt rätt för mig!”.