William: “Jag har alltid velat bli kock”

”Jag har alltid velat bli kock. Jag bestämde mig redan när jag var åtta år och gjorde min första praktik på restaurang. Hemma har jag alltid fått utrymme att testa mig fram i köket och inför gymnasiet skuggade jag på olika restaurangprogram. I Ystad kändes det som att läraren såg varje elev och det avgjorde för mig.”

Tävlingsmänniskan William har siktet inställt på att en dag arbeta på en stjärnkrog. Han är övertygad om att hans förmåga att alltid göra bättre än förra gången och att ständigt hämta kunskap i andras erfarenheter kommer att ta honom dit.

Hur viktig är råvaran för en blivande kock?
”En råvara ska alltid respekteras. Vi pratar jättemycket om att vi alltid måste veta var allt kommer ifrån. Var ett djur växt upp eller vilken lantbrukare som odlat potatisen. Det syns på den om någon har hanterat den för hårt, och det speglas i smaken när du tillagar den sen”, berättar William.

Vad är det bästa med din utbildning?
”Det var att jag kunde se min egen utveckling, att jag blev bättre och bättre. Jag ser mig själv som både tävlingsmänniska och lagspelare, och i ett kök får jag göra båda! Dessutom hade vi jättebra lärare som ordnade studiebesök på en rad olika ställen åt oss: på mejeri, charkuteri, rökeri och tomatodling. Och jag blev faktiskt utvald redan i ettan att följa med treorna och preppa inför ett evenemang på Österlenkryddor. Sådana möjligheter är guld för elever.”

Varför är samarbete så viktigt i köket?
”Man kan lätt glömma att det är en viss sträcka fram till själva tillagningen. Vi räknar kostnader och planerar förberedelser. Jättemånga variabler påverkar vad vi till slut serverar. Det är inte bara råvaran, utan också vem som är bra på vad och hur vi kommunicerar” förklarar William. ”Ibland känns det jättebra att skicka ut första serveringen och ibland känns det skit. Men det är det som är utbildningen. Att vi blev bättre var och en, men också bättre som grupp.”

Om man är intresserad av Restaurang och livsmedel, ska man tänka på något särskilt då?
”Ja, att du enkelt kan välja till högskolebehörighet om du vill ha det. För allt annat på det här programmet kan du nämligen inte välja till någon annan stans” berättar William. ”All den praktiska erfarenheten och tillgången till köket och lärarna är så mycket värt. Du får verkligen allt i ett här.”

Var hittar vi dig efter gymnasiet?
”Jag vill jättegärna åka utomlands och prova olika arbeten på olika restauranger. Allra helst i Frankrike. Och min dröm är ju att arbeta på en krog med en eller flera stjärnor i Michelinguiden” sammanfattar William med ett stort leende.

Vi frågar några elever om vårt program Restaurang och livsmedel: