Vi har presenterat våra gymnasiearbeten

Naturvetenskapsprogrammet är en studieförberedande utbildning med riktning mot de naturvetenskapliga ämnena. Målet med utbildningen är att ge studenterna en grundläggande förståelse för naturens uppbyggnad, men även att förbereda eleverna för högre studier vid universitet och högskola.

Eleverna vid naturvetenskapsprogrammet genomför som en del av sin utbildning en självständig vetenskaplig studie under sitt tredje år = gymnasiearbetet. Målet är att visa upp sin förmåga att arbeta vetenskapligt. Arbetet är laborativt och presenteras i en vetenskaplig rapport som trycks upp i slutet av kursen.

I de gemensamma utrymmena finns det uppsatt knoplister där alla arbeten är uppsatta tillgängliga för läsning. Hyllan är tänkt som en hommage till universitetets ”spikning” som görs när man spikar upp sin avhandling när man har disputerat. Man kan säga att gymnasiearbetet är naturvetarnas ”cherry on the top”.

Innan studenten genomför treorna en presentation av sina gymnasiearbeten för ettor och tvåor, för att inspirera dem.

De gymnasiearbeten som presenterades i maj 2022 var:

• Undersökning av GalvoSurges förmåga att avlägsna periimplantära bakterier från tandimplantat
  • Bestämning av SPF och kritisk våglängd för ett antal solskyddsprodukter
  • Sound waves and their effect on plant’s growth
  • Slutet ekosystem
  • Den ultimata insparken
  • Kosttillskott av kratin vid styrketräning
  • Fungerar ett hemmagjort ögonfransserum?
  • Raket av hushållsmaterial
  • Hur kan citron, honung och ingefära påverka tillväxten av bakterier?
  • Nitrit i korv
  • Nitrithalt i olika korvsorter