Klara: “Du ska välja det du tycker är rätt för stunden”

“Du ska välja det du tycker är rätt för stunden. Vad som är rätt för livet kan du aldrig veta, så välj något som känns kul just nu. Du kan alltid ändra dig och göra något annat sen. Du kanske gillar språk? Kör! Resten kan du fundera ut sen.”

Klara var säker på att hon skulle bli sjukgymnast efter gymnasiet. Men livet ville annat. Under tiden hon läste naturvetenskapliga programmet med inriktning friskvård växte intresset för fysik och matematik. Klara är nu färdig civilingenjör, som läste maskinteknik vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Ingenjörsmetodik, produktutveckling och elbilar är nya intressen som driver Klara framåt.

Det var mot slutet av gymnasiet som Klara började förstå att hon nog inte ville bli sjukgymnast som hon alltid tänkt att hon skulle bli.

– “Hade jag inte varit så säker på sjukgymnast hade jag förmodligen läst teknik istället. Men såhär i efterhand var det kanske ändå det bästa som kunde hända, att jag ångrade mig under tiden. För direkt efter studenten fick jag ägna fyra månader åt att koncentrera mig på de två matematikkurserna jag behövde för att bli behörig till civilingenjörsutbildningen. Hade de ingått i min gymnasieutbildning hade kanske hela utbildningen blivit för tung. Nu gick jag ut gymnasiet med bra betyg, jag tyckte fortfarande matte var roligt och jag fick ta itu med de två sista kurserna helt för sig själv istället.”

Gymnasievalet är inte jätteallvarligt

– “Livet tar inte slut för att du inte har rätt behörighet till högskola efter gymnasiet. Bara för att du väljer samhällsprogrammet på gymnasiet, betyder inte det att du aldrig kan arbeta med teknik i framtiden”, menar Klara. “För så är det inte. Efteråt kan du läsa in kurser eller hela tekniska basår. Men det var ju inget jag tänkte då, när jag stod mitt i gymnasievalet och allt kändes viktigt. Det har jag förstått efteråt, att allt löser sig”.

Livet är inte bara studier

“Jag ville vara sugen på att plugga i fem år innan jag sökte vidare efter gymnasiet.” Efter tolv år av skola bestämde sig Klara för att inte kasta sig över högskolestudierna på en gång. Efter att hon läst in de två kurserna i matematik köpte hon en biljett till Australien. Tillbakabiljetten till Sverige stod inte förrän tio månader senare. Hon jobbade först i tre månader, sen reste hon runt och upptäckte landet och naturen i sju hela månader.

Att resa lär dig saker skolan inte kan lära dig

När Klara kom hem från Australien började hon jobba i Ystad för att kunna spara ihop till ännu en resa. Den här gången till Asien i tre månader. “Jag började i Nepal och vandrade till base camp Mount Everest. Den här gången visste jag inte riktigt vad jag gjorde, jag hade aldrig vandrat förr, men det kostade inte så mycket och jag visste sen Australien att jag klarar mer än jag tror.” Det stannade inte vid Mount Everest för Klara. Hon fortsatte med sin pojkvän till Kambodja, Thailand och Japan. “Det var såklart otroligt häftigt att få göra de resorna, men jag tror också det är en insikt som är bra att ha med sig genom både högskolan och livet. Insikten att jag kan ta mig runt jordklotet på egen hand.”

Ville egentligen läsa gymnasiet i Malmö

“Idag är jag så glad att det blev gymnasiet i Ystad ändå!” För Klara blev hennes friskvårdsintresse avgörande och det var bara Ystad som kunde erbjuda det hon ville ha. “Även om jag förstod att jag inte ville arbeta med hälsa efter ett tag, så fick jag så mycket annat. Vi var ganska få i min klass och sammanhållningen som blev går inte att hitta någon annan stans. Vi blev den lilla, snälla klassen som alla lärare gillade och när vi hade ämnen som etik och psykologi flöt diskussionerna fritt och ingen behövde hävda sig över någon annan. Alla fick plats.”

Ta tag i det som känns skrämmande och bara gör

Förut kunde Klara ofta tänka efter länge och väl innan hon tog sig för saker, hon ville aldrig göra fel och oroade sig ofta för vad som kunde hända. Hon gör fortfarande det ibland. “Skillnaden är att jag vet nu, att det gör faktiskt ingenting om jag gör fel. Och om man vill någonting, då ska man se till att fixa det. För allt går. Det går inte om man bara sitter och drömmer och väntar. Men man kan göra allt. Det är såklart skrämmande, men det går!”