Milla: “Kurserna är roliga, hur människan fungerar är i fokus”

”Jag tror att min yrkesutgång kommer att bli Aktivitetsledare för resebolag. När jag skulle välja till gymnasiet fick jag göra ett personlighetstest hos SYV som hjälpte mig att inse att jag ville läsa Barn- och fritidsprogrammet”.

Gymnasievalet och framtiden

Inför gymnasievalet hade SYV på grundskolan tagit fram olika ord för att beskriva personligheter, dessa ord skulle Milla rangordna och utesluta utifrån vad Milla kände stämde in på henne själv och vad som inte gjorde det. Detta test avgjorde att Millas val blev Barn och fritid framför Samhälle/beteende.

“Jag har länge varit intresserad av att plugga Barn och fritid, kanske för att jag tidigt fått ta del av området eftersom mamma är pedagog. Jag har sommarjobbat på Nattugglan och som gymnastikledare men jag tror att min yrkesutgång kommer att bli aktivitetsledare för resebolag”.

Det Milla tycker är roligt med att arrangera aktiviteter är det sociala, samspelet med människor. Det är en utmaning att planera olika aktiviteter för olika grupper och olika åldrar. “En gång i skolan skulle vi planera och genomföra aktiviteter för funktionshindrade och en del klasskompisar var nervösa inför uppdraget eftersom vi inte riktigt visste hur långt våra deltagare hade kommit i sin utveckling och hur de skulle reagera på aktiviteterna. Det gick jättebra och våra deltagare förstod och genomförde allting nästan bättre än vi själva gjorde!”.

Rekommenderar Barn- och fritidsprogrammet

“Jag skulle absolut rekommendera Barn- och fritidsprogrammet här på Ystad Gymnasium. Jag valde inriktningen Fritid och Hälsa för att få in träningsläxa och idrott i skolarbetet. Jag rör mig mycket och vill kunna göra det i skolan också. Kurserna är roliga och man lär sig väldigt mycket om hur människan fungerar. Både i pedagogiskt ledarskap, fritid och hälsa och psykologiskt”, berättar Milla.

Milla tog studenten 2017.

Vi frågar några elever om vårt program Barn och fritid: