Johanna: “Vill arbeta med träning och hälsa”

”Jag gillar barn men fler borde upptäcka att inriktningen mot hälsa och fritid går att använda för att arbeta med vuxna också”. Johanna är ledartypen som vill arbeta med träning och hälsa, men som ändå valt att läsa Barn och fritid”.

Vad är fördelen med att läsa ett praktiskt program?

”Jag har dyslexi och lär mig lättare genom att lyssna eller göra, än att läsa. Och jag har alltid varit aktiv inom idrott och lärt mig saker genom aktivitet.”

Hur går det till att lära sig genom aktivitet?

”Vi har t.ex. haft en femveckorsperiod där vi satte upp mål att arbeta mot och ett schema för träning som vi följde. Sen jämförde vi vad vi hade klarat innan med vad vi klarade efter fem veckor och utvärderade både resultat och hur vi mådde. Det är ett sätt att se direkt hur du kan påverka hur du mår, både fysiskt och psykiskt.”

Vad är det som är så roligt med att leda pass?

”Jag har alltid gillat att leda. Det är nog en av mina styrkor. Men det går absolut att träna sig till att bli en bra ledare. Det handlar om vilka mål du sätter för dig själv och hur du vågar utmana dig själv. Men olika saker är lättare för vissa, så är det alltid,” sammanfattar Johanna. ”För mig är det all feedback jag får som gör det roligt. När en utbildare säger att det syns att jag tycker det är kul, så är det en sån sak som får mig att vilja fortsätta.”

Och drömjobbet?

”Det vet jag inte alls! Just nu vill jag bara utveckla mitt ledarskap. Att se individen i gruppen, att ha koll på om någon får problem med en övning, att vara öppen för kritik för att förbättra sig och att vara välplanerad. Jag får se var det tar mig.”

Johannas tips till dig som ska välja

– Tänk på dig själv! Gå inte efter dina kompisars val. Vad är du bra på? Vad tycker du om att göra? Det är det du ska gå efter.

– Läs in dig på vad det finns för inriktningar, inte bara program. En rolig inriktning kan ha jättestor betydelse för dina intressen.

Vi frågar några elever om vårt program Barn och fritid: