Fredrik driver Ystad bilservice

Fredrik, som nu är 29 år, driver den oberoende bilverkstaden Ystad bilservice på Bronsgatan. Vägg i vägg finns butiken Reservdelshuset. – “Med lite tur har de grejerna jag behöver på hyllan. Smidigt och bra för kunden som slipper vänta”, säger han.

Fredrik tog studenten från Fordons- och transportprogrammet på Ystad Gymnasium för ca 10 år sedan och har sedan dess jobbat på Mekonomen i Simrishamn och Ystad, sen på Ronnys bilverkstad och på Ingemars bil.

Egentligen har han inte ens behövt söka jobb. – “Alla gånger utom en är det faktiskt någon som hört av sig och frågat om jag varit intresserad av att byta jobb”, säger Fredrik Herbst.

Artikel i Ystads Allehanda 230501: Fredrik, 29, startade egen bilverkstad: ”Varit arbetslös två dagar sedan studenten” (ystadsallehanda.se)

Vi frågar några elever om vårt program Fordon och transport: