Reza: “Vi har många bra lärare och får lära oss mycket”

“Historia är intressant, det finns mycket budskap att lära sig” säger Reza som bott i Sverige sedan hösten 2015.

Reza tycker att Språkintroduktionen är bra. “Vi har många bra lärare och får lära oss mycket. Jag har gett ett förslag om att vi elever på Språkintroduktion skulle kunna lära oss ännu mer om vi hade fått ännu mer kontakt med svenska elever. Vi går i en skola som har väldigt många svenska elever, men eftersom vi inte känner att vi behärskar språket så bra vågar vi inte ta kontakt”. På Språkintroduktionen läser elever från många länder tillsammans, de kommer bl.a. från Afghanistan, Iran, Syrien, Somalia, Eritrea, Albanien och Polen.

Musik och låtskrivande är Rezas stora intresse under fritiden. “Eftersom jag har ont i hjärtat över vad som hänt och händer i världen skriver jag låtar om frihet och mänsklighet. Jag har skrivit låtar som afghanska kvinnor, för jag tycker det är fel att de inte får lov att gå i skolan. Jag vill visa att dessa kvinnorna är precis som vi, vi är alla människor”, berättar Reza. Reza har fått sina låtar spelade i radioprogrammet Din Gata.

“Svenska är intressant att lära sig, det är inte så svårt. Jag har svårare för engelska. Jag bor här i Sverige och bor med svenskar, jag har svenska runt omkring mig mer än engelska. Därför är det lättare att lära sig”, berättar Reza.

Vi frågar några elever om vårt Introduktionsprogram: