Tech Camp, Liam: “Det är lätt att dela en motor”

Technician Summer Camp 2022!  Tack alla ni 18 ungdomar som kom till vårt Technician Summer camp. Detta blev jättebra och vi hoppas att ni alla känner att ni har lärt er mer och att ni blivit mer intresserade av Fordons- och transportprogrammet inför ert kommande gymnasieval.

Under fyra dagar, 20-23 juni 2022, arrangerade vi Tech Camp för årskurs 8 ungdomar i bilverkstäderna där vi vanligtvis bedriver utbildning för eleverna på Fordons- och transportprogrammet. Som deltagare i Tech Camp får ungdomarna ersättning varje dag tack vare sponsring av Maskinleverantörerna. Alltså ett smart sätt att börja sitt sommarlov på, genom att både skaffa sig nya kunskaper inför gymnasievalet + att få en liten ersättning för det. Winwin!
Under måndagen, tisdagen och torsdagen gick vi igenom säkerhets- och skyddsutrustning. Vi introducerade ungdomarna i fordon, svetsning och mätövningar med multimeter. Vi höll teoretisk genomgångar av förbränningsmotorn och hade praktiska övningar på motorer.

Under onsdagen gjorde vi studiebesök på Swedish Agro i Skurup, Österlens Lastvagnar i Tomelilla och Bil-Bengtsson i Ystad.

– “Det är lätt att dela en motor!”, säger Liam
– “Har du gjort det innan?”
– “Nej”, säger Liam med säker ton

“Jag har motorer hemma. Jag har nästan en sån här hemma – fast en finare. Det är kul att mecka med motorer, jag gör redan det på fritiden”, berättar Mattias.

“Det är bra att testa olika program för att se vad jag tycker, därför anmälde jag mig till Tech Camp”, säger Teo.

Vi frågar några elever om vårt program Fordon och transport: